Wymagane jest uaktualnienie wtyczki Flash Player.
Wiadomości z Polski     |     Wiadomości ze Świata     |     Rozkład PKP     |     Rozkład PKS     |     Rozkład LOT     |     Kursy walut     |     Giełda     |     Lotto     |     Pogoda     |     
Wymagane jest uaktualnienie wtyczki Flash Player.
Aktualności
 
2017-07-05
UOKiK pomaga chronić seniorów przed oszustami


Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej podpisało 29 czerwca z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów porozumienie w ramach kampanii informacyjnej „Bezpieczny i Aktywny senior”. Współpraca pomoże lepiej chronić osoby starsze przed nieuczciwymi praktykami handlowymi, na jakie są narażeni.

W ramach kampanii „Bezpieczny i aktywny senior” UOKiK podejmie działania informacyjne i edukacyjne, zwracając szczególną uwagę na obszary, w których dostrzega najwięcej nieuczciwych praktyk. Z doświadczenia UOKiK wynika, że często zaufanie tej grupy konsumentów jest przez przedsiębiorców nadużywane. Dlatego tak ważne jest zapewnienie seniorom warunków, w których będą mogli się czuć bezpiecznie. Umożliwią to: wymiana informacji między partnerami akcji i wspólne działania edukacyjne. Przyczyni się to do lepszej ochrony konsumentów w dobie rozwoju srebrnej gospodarki.

Kampania informacyjna „Bezpieczny i Aktywny senior” została rozpoczęta w 2016 r. W jej ramach do osób starszych trafiło już blisko 20 tys. ulotek, wydrukowano plakaty informacyjne. W urzędach pocztowych i oddziałach ZUS jest wyświetlany film informacyjny, skierowany do seniorów. Był on również pokazywany w TVP.

http://www.mpips.gov.pl/bezpieczny-i-aktywny-senior/

6 zasad bezpiecznego seniora konsumenta

Trudne do zrozumienia umowy, mała czcionka, nagabywanie przez akwizytora, oferowanie seniorom usług, z których nigdy nie będą korzystać – to główne problemy, z którymi zgłaszają się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów osoby starsze. Podpowiadamy jak ochronić się przed nieuczciwymi praktykami handlowymi, na co zwracać uwagę. Oto sześć zasad bezpiecznego seniora konsumenta:        

1. Nie kupuj bez namysłu
„Tylko w tych naczyniach ugotujesz obiad 3 razy szybciej” – zanim kupisz, zweryfikuj informacje. Skonsultuj zakup z rodziną, poproś o wyszukanie parametrów oferowanych produktów w Internecie. Do UOKiK docierają skargi na wprowadzanie w błąd co do cech oferowanych towarów – produkty nie są warte swojej ceny i nie mają reklamowanych właściwości.

2. Nie wierz w darmowe prezenty
„Dla każdej osoby atrakcyjny upominek” – uważaj, ponieważ może się okazać, że aby go dostać, będziesz musiał kupić kosztowny produkt, a darmowa wycieczka do miejsca kultu religijnego może być połączona z kilkugodzinną sprzedażą naczyń do gotowania.

3. Nie daj sobie wmówić, że nie masz prawa
„Nie może pan/pani odstąpić od umowy” – sprzedawca, który tak twierdzi, łamie twoje prawa konsumenckie. Umowa zawarta w domu czy na pokazie to szczególny rodzaj transakcji – w takiej sytuacji masz więcej praw. Pamiętaj: możesz odstąpić od umowy, ale masz na to 14 dni od otrzymania produktu. Wyślij towar na własny koszt za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy nadaj najlepiej osobnym listem, a produkt wyślij w oddzielnej paczce. Formularz odstąpienia od umowy pobierz ze strony: www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl.

4. Bądź uważny – nie daj się manipulacji
„Proszę odstąpić od umowy za tydzień, bo będzie już pani, która jest upoważniona do odbioru” – gdy zastosujesz się do takiej instrukcji, może się okazać, że przekroczysz termin na odstąpienie od umowy. Pamiętaj: zawsze zweryfikuj zapewnienia sprzedawcy. Masz 14 dni na rezygnację z zakupów.

5.  Nie ulegaj namowom
„Tylko dziś ten sprzęt jest w wyjątkowej cenie” – pamiętaj, sprzedawcy wykorzystują wiele sztuczek, które mają skłonić cię do kupna produktu, nawet jeżeli go nie potrzebujesz. Jeżeli produkt jest dostępny dziś, będzie w ofercie również jutro. Daj sobie czas na przemyślenie decyzji i skontaktuj się ze sprzedawcą następnego dnia, jeżeli rzeczywiście chcesz kupić dany produkt.

6. Pamiętaj, nie jesteś sam
Skontaktuj się z rzecznikiem konsumentów lub oddziałem Federacji Konsumentów w swoim miejscu zamieszkania, jeżeli nie wiesz, jak napisać reklamację lub odstąpienie od umowy. Poradę uzyskasz także: telefoniczne pod numerem 801 440 220 (opłata zgodna z cennikiem operatora) w godz. 08:00-18:00 od poniedziałku do piątku lub e-mailowo pod adresem porady@dlakonsumentow.pl
Zdarza się, że osoby starsze, nie mają świadomości, że zawierają umowę z przedsiębiorcą zarejestrowanym w innym kraju. W takich przypadkach bezpłatnie pomaga Europejskie Centrum Konsumenckie, należące do ECC-Net - tel. 22 55 60 118 info@konsument.gov.pl

- 2017_07_05_szesc_zasad_bezpiecznego_seniora_konsumenta.png


 
Źródło: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.



Mariusz Brzozowiec

poniedziałek, 24 lipca 2017
205 dzień roku
pn wt śr czw pt so nd
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            
imieniny
Kingi, Krystyna, Michaliny
Program 500 +
Fundusz Alimentacyjny
Świadczenia Rodzinne
Mapa Gminy
Senior_Wigor
Odnawialne Źródła Energii
Film Promocyjny Gmina Puchaczów -Dobre miejsce
Gazeta -wiesci z gminy
Wirtualny Spacer
BAZA FIRM
SONDA
Orlik 2012 -1
Urząd Gminy Puchaczów, ul. Lubelska 22, 21-013 Puchaczów, pow. łęczyński, woj. lubelskie
tel.: 081 7575012, fax: 081 7575765, email: puchaczow@lubelskie.pl
NIP: 713-10-45-716, Regon: 000550143
Poprawny HTML 4.01 Transitional Poprawny arkusz CSS Poprawne kodowanie UTF-8
projekt i hosting: INTERmedi@
zarządzane przez: CMS - SPI