Aktualności
31 maja obchodzimy Światowy Dzień Bez Tytoniu, który został ustanowiony przez WHO w 1987 roku ze względu na rosnącą liczbę osób uzależnionych i pacjentów ze schorzeniami wywoływanymi przez palenie, a jego celem jest zwrócenie uwagi na powszechny problem społeczny, czyli palenie papierosów i używanie wyrobów nikotynowych. Jest to też okazja, by dowiedzieć się więcej o szkodliwości i konsekwencjach zdrowotnych palenia tytoniu.
Papierosy zostały uznane przez WHO za substancję psychoaktywną o działaniu narkotycznym, podobnie jak kokaina czy heroina, szybko prowadzącą do uzależnienia. Tak samo szkodliwie działają e-papierosy, których głównym składnikiem jest nikotyna i glikol propylenowy. Naukowcy są zgodni – zarówno osoby palące papierosy, jak i wapujące (używające papierosów elektronicznych i ich nowatorskich wyrobów) znacznie ciężej przechodzą infekcje. Badania dowodzą również większej częstości zgonów z tego powodu u osób palących.
Palenie tytoniu pozostaje jedną z głównych przyczyn zgonów i chorób, którym można zapobiec, pochłaniając miliony istnień ludzkich każdego roku. Konsekwencje zdrowotne palenia tytoniu są dalekosiężne i poważne. Ponadto koszty ekonomiczne i społeczne palenia tytoniu stanowią duże obciążenie dla jednostek, rodzin i systemów opieki zdrowotnej na całym świecie.
Każdego roku Światowy Dzień bez Tytoniu obchodzony jest pod innym hasłem. Tegoroczne hasło brzmi: „Demaskowanie atrakcyjności wyrobów tytoniowych i nikotynowych.” Celem kampanii jest ujawnienie strategii i taktyk stosowanych przez przemysł tytoniowy i nikotynowy w celu uczynienia swoich produktów atrakcyjnymi, szczególnie dla dzieci i młodzieży.
Atrakcyjność tytoniu, nikotyny i pokrewnych produktów, szczególnie dla młodych odbiorców jest obecnie jednym z głównych wyzwań dla zdrowia publicznego. Branża tytoniowa stale stara się znaleźć sposoby, aby uczynić te produkty atrakcyjnymi, dodając aromaty i inne środki, które zmieniają ich zapach, smak lub wygląd. Dodatki te mają na celu zamaskowanie ostrości tytoniu, zwiększając tym samym jego smakowitość, szczególnie wśród młodych ludzi. Inne taktyki obejmują: atrakcyjne opakowania i design przyciągające uwagę młodych konsumentów oraz marketing cyfrowy wykorzystujący media społecznościowe i influencerów do promowania produktów.
